Totally Thailand! - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Cynthia Genderen - WaarBenJij.nu Totally Thailand! - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Cynthia Genderen - WaarBenJij.nu

Totally Thailand!

Door: Cynthia van Genderen

Blijf op de hoogte en volg Cynthia

02 November 2012 | Thailand, Chiang Mai

Hoi allemaal!

Hier dan eindelijk weer een nieuw blog! Het heeft even geduurd, maar internet en elektriciteit zijn niet altijd aanwezig en er is ook zoveel afleiding met al dat moois om me heen :)! Nu alweer een maand geleden sinds de laatste keer dat ik jullie op de hoogte gehouden heb. Vorige keer dat ik schreef was ik nog in Bali, maar inmiddels zit ik alweer een tijdje in het jungle-rijke, cultuur bijzondere en steeds opnieuw verrassende Laos!

Uiteraard kan ik na twee weken Laos al minstens 6 boeken hierover volschrijven, maar laat ik het maar houden bij mijn bescheiden blog van een paar pagina's lang :p. (Ohjee!). Toch kan ik niet al over Laos beginnen voordat ik mijn hart gelucht heb over Thailand. Vanuit Bali zijn we namelijk eind september teruggevlogen naar Bangkok, om daarna heel Thailand door te trekken naar het noorden. Zeer interessant!
Voor degenen die de Thaise topografie op een rijtje hebben: vanuit Bangkok gingen we omhoog naar Sukhothai gevolgd door Chiang Mai, een omweg naar Pai, terug naar Chiang Mai en vervolgens uiterst noordelijk naar Chiang Rai. (Zoek het maar op!). Een aardige verzameling busuurtjes in totaal, maar het was het zeker waard :).

Sukhothai is het tempel walhalla van Thailand. Hier hebben we de meest krakkemikkige fietsen ooit gehuurd (maar de beste die er waren) en zijn we de hele dag op tempeljacht gegaan! Dus in het straatbeeld van bussen, auto's, tuktuk's, en scooters, reden er nu dus ook (zo links mogelijk) drie krakende, laag bij de grond rijdende fietsjes voorbij. Dat waren wij! 's Middags ging het nog wel echt stortregenen en schuilden we met zijn drieën in een klein hutje terwijl het water een uur lang naar beneden stroomden. De volgende dag vertrokken we uit Sukhothai en later hoorden we dat het de dagen er na helemaal was overstroomd!

Wij waren toen gelukkig alweer in Chiang Mai wat na Bangkok de grootste stad is van Thailand. Toch doet het in de verste verte niet aan Bangkok denken. In tegenstelling tot Bangkok lijkt Chiang Mai tot zekere hoogte echt georganiseerd alsof iemand daadwerkelijk heeft nagedacht over de bouwplanning van de stad. Zo zijn er slootjes met grasvelden, stoplichten en voetpaden waar zelfs ruimte is om op te lopen! Al met al een hele drukke maar wel mooie stad. Hier hebben we nog meer tempels bezocht, over de markt gelopen en zijn we lekker uiteten geweest.

De mooiste ervaring in Chiang Mai was dat we vanuit hier een trektocht zijn gaan maken van twee dagen met een overnachting in de bergen. Het noorden van Thailand is namelijk een stuk bergachtiger dan je denkt met mooie natuur. Ook leven er in dit berggebied nog veel cultuurrijke stammen, die eeuwenlang afgezonderd hebben geleefd en nu nog wonen in kleine zelfvoorzienende samenlevingen. Jammer is wel dat tegenwoordig sommige van deze stammen worden uitgebuit als toeristische attractie. Hele busladingen worden naar deze dorpjes gereden waar je als toerist met ze op de foto kan, hun kleding kan kopen en met muziek en dans door de dorpelingen geëntertaind wordt. Het circus is er niets bij, echt een naar idee is dat.

Gelukkig was onze trekking tour hier niet op gericht. Samen met een Australisch koppel en nog een Engelsman gingen we mee op pad met de gids die zichzelf jungleman noemde! Wandelend door de jungle, hij met zijn kapmes op zak, liet hij ons zien hoe je schors van een boom kunt eten, hoedjes kunt vouwen van bananenboombladeren en mieren kunt eten die naar citroen smaken. Ook riep hij om de 5 minuten wijsheden, zoals "never try, never know" en "don't worry, chicken curry"! Met jungleman de jungle in en je komt er een stuk geleerder weer uit :). Een dag college volgen is er niets bij!

Ook hebben we op olifanten gereden! Wauw, mooie beesten zeg. Heel gaaf om ze van zo dichtbij te zien. Er op zitten was nog best spannend, zo'n olifant wiebelt! Ook wilde mijn olifant alleen maar lopen als je hem bananen gaf, wat hij demonstreerde door zijn slurf naar achteren te gooien en net zolang warme lucht in je gezicht te blazen totdat je een banaan aan hem gaf. Eigenwijs was hij ook nog door totaal van het pad af een heel andere kant op te lopen, om zich daar tegen een boom aan te schuren en dat terwijl ik er nog op zat! Maffe beesten, maar mooi om te zien dat ze hier lekker hun eigen gang konden gaan.

Na een dag wandelen kwamen we 's avonds in het bergdorpje aan. Het lag echt super afgelegen middenin de jungle. We hadden een hutje voor onszelf waar we met de hele groep onder de klamboe's sliepen. Maar voordat het zover was kregen we eerst nog lekker te eten en hebben we ons vermaakt met kaartspelletjes bij het kaarslicht. Uiteraard geen elektriciteit in dit dorpje en nee ook al geen wifi-verbinding helaas! Daarentegen wel gezien hoe de mensen hier hun eigen kippen, varkens en koeien houden en op kleine vuurtjes met zijn allen samen koken. Heel gezellig en gemoedelijk eigenlijk.
Op het getjirp en gekrekel van wel duizenden insecten en met een blik op de sterrenhemel heerlijk in slaap gevallen. Wie heeft een t.v. of een smartphone nodig?
De volgende dag hebben we nog het kleine schooltje bezocht wat bij het dorp hoorde. We hadden kleurboeken en potloden voor de kinderen meegenomen waar ze echt heel blij mee waren. Super lief om al die vrolijke gezichtjes te zien :).

Na Chiang Mai zijn we doorgereden naar Pai. Hier hebben we onze eerste scooteravonturen beleefd. Natuurlijk in Bali al wel achterop gezeten op de scooter, maar nu gingen we het dan zelf uitproberen!
Pai was daar gewoon de plek voor. Er was hier zoveel moois te zien, de wegen waren rustig en goed aangelegd en alle toeristen reden hier op scooters rond. Voor 4 euro hadden we ieder een scooter gehuurd voor de hele dag en de eigenaresse van ons hostel liet ons wel even zien hoe het moest! Binnen 10 minuutjes heb je het wel aardig onder de knie en konden we op weg. Een waterval bezocht, de Pai canyon, warmwaterbronnen, veel dorpjes gezien en continu een uitzicht op groene bergen. Echt heel mooi! Scooter rijden geeft ook zo'n ultiem gevoel van vrijheid, al zingend tufte ik met een gangetje van 40-50 km/u de bergen door. Een mooie ervaring! We konden er geen genoeg van krijgen en hebben het een aantal dagen scooter rijdend in Pai volgehouden.

Pai was sowieso een mooie relaxplek waar veel backpackers zich dagen vermaken door simpelweg met zijn allen rond te hangen. Zo hadden we een kampvuur bij ons hostel wat erg gezellig was. Verder lag ons hostel half gelegen op een berg, hadden we een eigen houten terras voor onze deur en kon je vanaf daar al liggend in je hangmat helemaal het dal inkijken. Hier hebben we vaak de zon onder zien gaan!
De meest bijzondere gast van het hostel was toch wel Manoesch, een man van 60 uit Nederland die al twee maanden in Pai verbleef, zich gedroeg als een sterrenziende, toekomstvoorspellende hippie, maar dan weer wel vroeger hoogleraar was geweest in Amsterdam. Heel apart. Bijzondere gesprekken mee gehad en zelfs een keer midden in de nacht samen met Tessa mee verdwaald (!), omdat er een nieuwe brug was aangelegd en hij de weg er naartoe wel wist. Liepen we daar om 1 uur 's nachts door het grasveld op zoek naar de weg naar het hostel. Oh, oh, oh, maar achteraf hilarisch.

Na genoeg avonturen in Pai beleefd te hebben gingen we door naar Chiang Rai. Chiang Rai was een prima stad om een paar dagen te blijven. Iedere avond was er een grote Night Market waar je van alles kon kopen. Ook kon je er heerlijk eten, speelde een live bandje muziek en waren er dansvoorstellingen. De avond erna kwamen we er achter dat er ook nog een lokaal gedeelte van de night market was. Dit was een enorm plein vol met plastic tafels en stoeltjes en hier zaten alle locals gezellig te eten. Ook hier werd live muziek gespeeld, tenminste dat dachten we. Voor het plein was een podium en hier waren een paar zangeressen aan het zingen. De eerste "schok" was toen we beseften dat de vijf prachtige dames eigenlijk lady boys waren (het is zo moeilijk het verschil te zien!), de tweede schok was toen we erachter kwamen dat ze niet echt zongen maar de hele tijd aan het playbacken waren. Echt bizar, en iedereen maar klappen. Daarna kwam er een nieuwe performance van twee gitaristen die zelfs hun gitaarspel zaten te playbacken! Je hoorde drums die er niet waren en soms nam die man een slok van zijn water en speelde de gitaarmuziek gewoon door xD maffe Thai! Maar heel komisch.

Verder hebben we ons in Chiang Rai nog prima vermaakt met het bezoeken van een mooie witte tempel gemaakt door een moderne architect. En een bezoekje aan de hilltribe museum, waar we echt super veel te weten kwamen over de verschillende stammen in Thailand. Wist je bijvoorbeeld dat de Akha-stam een houten poort aan het begin van hun dorp heeft om boze geesten weg te houden? Als je het dorp binnenkomt moet je hier doorheen lopen, maar als je de poort aanraakt moet deze verbrand worden en moet er een nieuwe poort gebouwd worden. Handige weetjes!

Nou dit waren al mijn belevenissen van Thailand in het kort! Aan het einde van mijn reis zal ik hier terugkomen. Dan ga ik naar het zuiden om daar alle mooie stranden en eilanden te bezoeken. Maar zo ver is het nog lang niet!
Ondertussen heb ik al een aardig beeld van hoe de mensen hier denken en leven. Zo anders dan bij ons. Alles gaat hier heel relaxed en vooral ook altijd met elkaar. In ieder restaurant of massagesalon zijn minstens 10 mensen in dienst, waarvan er 8 continu niets aan het doen zijn. Winst maken lijkt niet de doelstelling. De mensen zijn juist gezellig met elkaar in contact en dat de helft dan niet bezig is lijkt niet uit te maken.

Ook heb ik me verbaasd over de opstelling van de markt- en eetkraampjes. Mensen verkopen allemaal hetzelfde! Zo kun je door een straat lopen met twaalf eetkraampjes waar ze alle twaalf alleen fruitshakes verkopen. Of vier kraampjes naast elkaar die precies dezelfde teenslippers verkopen. Echt heel raar. En dan ook alleen maar teenslippers verkopen en niets anders. De marktwerking moet op sommige plekken nog even doordringen.
Wel zijn de mensen hier altijd vriendelijk en lijken ze blij met wat ze hebben. Je zult een Thai ook nooit boos zien en je stem verheffen of boos worden is echt heel onterend, liever lachen ze vriendelijk terug en dan komt het ook altijd wel goed :).

Een laatste weetje dan wat echt het omgekeerde van onze westerse wereld is: in Azië geven de mensen niets om een zomers tintje maar vinden ze juist een witte huid heel erg mooi. Dit betekent namelijk dat je niet op het land werkt en dus is een witte huid een teken van status en rijk zijn. Mensen doen er hier dan ook alles aan om hun huid zo licht mogelijk te houden. Met 40 graden lopen de mensen hier nog met lange mouwen en broeken aan en alle vrouwen lopen met parapluutjes rond tegen de zon. Zelfs de bodylotion en gezichtscrème hier hebben allemaal een "whitening-serum" erin zitten. Dus vanaf nu hoeft niemand meer onder de zonnebank voor een kleurtje, gewoon naar Azië komen!

Nou tot zo ver dus Thailand! Nu ben ik sinds 14 oktober alweer in Laos. Dit is weer heel anders en echt meer het ongerepte Azië, heel bijzonder! In een volgend verhaal zullen jullie er gauw meer over horen. Want dit verhaal is laaaang genoeg geweest.
Leuk dat jullie het gelezen hebben :) en tot gauw weer!

• 02 November 2012 - 11:18

Hanneke De Mooij:

Hoi Cynthia
    Goed om weer van je te horen/lezen! Wat maak je ontzettend veel mooie dingen mee. Je verhalen zijn zo sprekend, dat het lijkt of we bij je zijn :)
    Geniet van je mooie tijd daar en hopelijk snel een volgend verhaal!!
    Groetjes uit een koud en vooral nat Valkenburg,
    Léon, Hanneke, Martijn, Eline, Lennard & Rik

• 02 November 2012 - 14:48

Ilse:

Hey Cynthia!

Jeeeeetje wat GAAF allemaal zeg! Ik kan echt niet verwoorden hoe ontzettend jaloers ik op je ben! Ik gun je dit zo van harte meis;)
    En geen zorgen hoor, hier gaat alles nog z'n gangetje! De keuken valt al bijna uit elkaar en het wordt al een stuk kouder hier!
    Geniet van alle tijd die je daar nog hebt!
    Liefs, Ilse

• 04 November 2012 - 01:12

Luus:

Cynt! Wat goed om weer een teken van leven van je te vernemen!! Leuke verhalen toch allemaal weer, echt gek dat je al twee maanden onderweg bent. Geniet ervan schattie! Liefs uit Leiden ;).Xx Luus

• 04 November 2012 - 08:30

Gerrie En Marian:

Hoi Cynthia,

Wat spannend allemaal. En te gek al die dingen die je meemaakt. Hele andere wereld. Geniet ervan!! Opa en Oma lezen je verhalen trouw mee, ze zijn trots op je dat je dit allemaal doet.

Groetjes,

Gerry en Marian

• 04 November 2012 - 10:37

Brigitte:

Lieve Cynthia,
    Heerlijke verhalen. We genieten met je mee vanuit een nat en koud Nederland! Het roept mooie herinneringen op en een verlangen om ook ooit weer naar Azie af te mogen reizen.
    We gaan ons verheugen op een selectie van je foto's foto's. (Zullen er wel heeeel veeel zijn!)
    Groetjes
    Jeroen, Brigitte, Iza en Timo

• 05 November 2012 - 13:11

Wally:

Ha Cynthia, fijn, weer een teken van leven! Dacht al dat je met olifant en al was ondergedoken in een bergdorp. Leuk verhaal weer hoor, wanneer komt je bundel uit?! Ik zie ook een nieuw gezicht op de foto's. Is zij jullie nieuwe reisgezel? Zo te zien kunnen jullie goed met elkaar overweg, leuk hoor.
    Dag lieverd, ik kijk weer uit naar je volgende blog.
    XX
    Wally

• 05 November 2012 - 17:45

Marion:

hoi meid

wat fantastisch allemaal he?
    En zo herkenbaar omdat wij dat destijds ook allemaal hebben gezien!
    Je schrijft echt heerlijk, en het gaat dadelijk zo heerlijk zijn om dit zelf terug te lezen. Elke keer denk ik ben jouw verhalen 'o ja, dat was daar' en dat soort dingen. Je vergeet sommige dingen echt. Niet dat je het hebt gezien, maar wel wanneer en waar precies.
    Ik vind het fantastisch om te lezen dat je het zo naar je zin hebt!

Geniet er nog heerlijk van. Schrijf af en toe zodat je het later zelf kunt terug lezen, maar bovenal GENIET!
    Nou ja, dat zit zo te lezen wel goed :) we zullen een heel nieuwe Cynthia terug krijgen, vooral een ervaring en veel wijsheden rijker! Helemaal super.
    En jij zult veel grotere kindjes zien als je terug komt, maar ook dat is zo gewend :)

Dikke kus van ons allemaal
    Bas, Marion, Lemoni, Islène en Lorelai

• 06 November 2012 - 21:06

Jacqueline Nome:

Hallo Cynthia,

Wat klinkt dit toch allemaal heerlijk, je zou zo weer het vliegtuig pakken.
    Bij je beschrijving van de geluiden van de jungle, is het ook of je ze echt hoort.
    En inderdaad nog niet aan het einde denken. Geniet van ieder moment!

Groetjes Jacqueline

• 07 November 2012 - 16:00

Cocky En Frits:

Hallo Cynthia

Wat hebben we lang moeten wachten op weer zo'n goed verslag, maar gelukkig hebben we van je verhalen kunnen genieten. Ik zie het echt voor me. Je geniet met volle teugen in een heel andere cultuur.
    We zien weer uit naar je volgende verslag, en denken echt wel aan je, veel plezier

groetjes en een dikke kus Cocky, Frits en tante Cor

• 07 November 2012 - 16:00

Cocky En Frits:

groetjes en een dikke kus Cocky, Frits en tante Cor

• 07 November 2012 - 20:23

Thea:

Hallo lieve Cyntha,

Wat een geweldig verslag heb je weer geschreven. Wat fijn dat we op deze manier kunnen meelezen met hoe het daar aan de andere kant van de wereld met jou gaat. Wat heb je toch al een hoop beleefd en al vast weer veel meer dan je hier in je blog kunt schrijven. De foto's spreken ook voor zich. Ik geniet er enorm van jou zo te zien genieten. Meid, wat heerlijk dat je dit kunt doen. Een ervaring voor de rest van je leven.
    Ik kijk uit naar je volgende blog, over Laos, door jouw woorden is het net of ik er zelf ook even om het hoekje een kijkje neem.
    Geniet en neem het ervan. Veel liefs, ook van Ton en de jongens. Dikke kus, Thea xxx

• 09 November 2012 - 09:27

Laura:

Weer een geweldig verhaal Cynth! Fijn dat alles zo goed gaat en wat maak je toch boeiende dingen mee :) lief dat je ons allemaal op de hoogte houdt! Ik kijk uit naar je volgende blog :D!

Hele dikke knuffel! Xx

• 09 November 2012 - 21:36

Jan En Ria Oomsen:

Wat hebben wij weer genoten van dit hartstikke leuke reisverslag. En je gaat vast nog veel meer prachtige ervaringen opdoen.Kijken al weer uit naar de volgende. Genieten maar .
    Gr. Van twee jaloerse buurtjes. Jan en Ria

• 10 November 2012 - 11:49

Sonja:

Ha lieve meid,

Wat heerlijk weer te lezen, wat maak je veel mee. Vooral die olifant sprak me erg aan:). Het aftellen is nu inmiddels ook begonnen, over een paar weekjes is Sebas bij je en kunnen jullie lekker samen de reis voortzetten, geweldig dat je dat met je vriend kunt doen. Ik gun het jullie van harte. Dag lieverd, pas goed op jezelf. Liefs Sonja

• 11 November 2012 - 12:27

Anita:

Hallo Cynthia

Wat een geweldige avonturen maak je mee en wat een pracht dat je het allemaal mee kan maken. Je ziet er geweldig goed uit het doet je allemaal heel goed, fijn hoor. Ook mooie foto's allemaal voor ons onwetende.

We zijn benieuwd naar de volgende blog wat je zo al hebt meegemaakt. Tot gauw groetjes Anita en Rob xx

• 13 November 2012 - 17:45

Jan En Martine:

Hoi Cynthia,

Nou, dat zou je graag in een adem uit willen lezen maar dat zou je niet overleven gezien de lengte en details van het reisverslag! Schitterend om allemaal te lezen en wat ben je bevoorrecht dat je dit allemaal kunt doen. Hoezo een vliegvakantie naar Spanje of Griekenland en noem maar op. Volgens ons moet het toch wel duidelijk worden wat mevrouw straks gaat doen! Mooie groepsreizen begeleiden over de wereld of de nieuwe Floortje Dessing van de tv en natuurlijk mooie reisverhalen schrijven. We wachten maar af maar aan de verhalen die je schrijft kan het niet liggen. Geniet eerst de komende tijd van alles wat nog komen gaat en laat ons ook vooral mee genieten dus wacht niet te lang met het volgende verslag.

Veel liefs Jan en Martine,
    Uit het verre Westervoort!!!

• 13 November 2012 - 22:57

Jeanne:

Hai lieve meid,
    Wat een geweldig verhaal en foto's weer. Sukothai was ook vertegenwoordigd zo te zien. Je schrijft zo ontzettend leuk, levendig, alsof we het zelf kunnen meebeleven. Voor ons is het wel een beetje een Deja vu. Veel plaatsen die jij beschrijft komen ons erg bekend voor, leuk hoor. Sukothai, Chiang Mai, Chang Rai met inderdaad de markt waar iedereen zit te eten, de tocht op de olifant, het bergdorpen, geweldig toch.
    Ook je verhalen over de hilltribes, erg herkenbaar. Ik ben bestuurslid van de Stichting Hilltribes Chileen, wij zamelen geld in om de kinderen uit de bergdorpen, die vaak uren reizen van de "bewoonde wereld" liggen, de kans te geven naar school, middelbare school en nu zelfs een naar de universiteit te laten gaan. We hebben een huis waar zij kunnen wonen op een betere afstand van school, tevens zorgen we voor leermiddelen etc.
    Lieve Cynthia, blijf lekker genieten, maak veel foto's en schrijf regelmatig, het is later fantastisch voor je om het terug te lezen.
    Liefs, Jeanne en gerard

• 14 November 2012 - 20:23

Ina:

Ha Cynthia,

wat fijn weer om je verhaal te lezen. Het is echt ongelooflijk wat jij allemaal meemaakt!
    Je pakt ook echt alles op wat je tegenkomt; groot gelijk!
    Lekker nog genieten en veel dingen zien en doen hoor.

Lieve groetjes vanuit Dordrecht.

Ina en mannen.

• 20 November 2012 - 21:07

Jill:

He Cynthia! Wat leuk om weer eens van je te horen, we begonnen ons hier thuis al zorgen te maken! Haha nee hoor, je hebt weer ontzettend leuke en mooie dingen meegemaakt en zo te horen hou je het daar nog wel eventjes vol! Je maakt echt de raarste dingen mee die leuk zijn om te lezen!
    Nu Laos lekker ontdekken, of ben je inmiddels al weer verder ;)
    Geniet vooral van de komende tijd en van alles wat je gaat zien!
    Liefs Jill