Bali the best! - Reisverslag uit Denpasar, Indonesië van Cynthia Genderen - WaarBenJij.nu Bali the best! - Reisverslag uit Denpasar, Indonesië van Cynthia Genderen - WaarBenJij.nu

Bali the best!

Door: Cynthia

Blijf op de hoogte en volg Cynthia

26 September 2012 | Indonesië, Denpasar

Hooi allemaal!
Wauw het is even geleden, maar hier nu dan weer een nieuw blog. Bali heeft echt de klok op hol doen laten slaan, de tijd ging hier zo snel! Nu zitten we alweer aan onze laatste twee dagen en dan zijn we er in totaal 12 dagen geweest. Het lijkt kort maar in die paar dagen hebben we echt zoveel indrukken en nieuwe dingen meegemaakt, echt geweldig. Nu dan dat allemaal maar eens op papier proberen te zetten!

Even kijken...
Het begon allemaal toen...
Er was eens.... (!)
Nee...

Hmm, alle indrukken op een rijtje?
Ceremonies, rijstvelden, apen, strand, snorkelen, schildpadden, tempels, vulkaan met zonsopkomst en bij de lokale bevolking achterop de scooter mee naar een familiefeest!

Oké, vooruit nu de wat langere versie :)!

We begonnen onze Bali-tocht in Ubud, wat gezien wordt als het culturele hart in het binnenland van Bali. De eerste dag gingen we als echte Hollanders uiteraard op de fiets door de rijstvelden! Eerst nog tussen de gekte van de scooters en auto's door (nog steeds ook aan de linker kant van de weg), die gekke toeristen hoorden je de mensen denken, maar al gauw gelukkig door rustige prachtige rijstvelden, heel mooi!
De rijstvelden zijn hier tegen de heuvels op gebouwd en bestaan ook uit verschillende diepte lagen, dus af en toe was het wel sjouwen met die fiets omhoog op het modderpad. Terwijl de één de fiets van beneden naar boven duwde en de ander van boven de fiets omhoog trok, stonden we daar wel even een goede fitness work-out te leveren! Op een gegeven moment twee Amerikaanse mannen tegen gekomen, die binnen 5 seconden alledrie de fietsen voor ons naar boven hadden gebracht. Als vrouw krijg je hier alles voor je gedaan!

Verder dan rijstvelden ook de Monkey Forest bezocht. Niet één, niet twee maar wel minstens zestig monkeys gespot! De apenheul is er niets bij! In de buurt van een soort boswachter mocht je de apen ook voeren. Met een banaan in mijn hand boven mijn hoofd houdend, voorzichtig afwachtend en ja hoor daar kwamen ze aangerend en gingen ze zo bovenop je zitten! Hilarisch. Ik voelde me net Jane uit de Jungle, maar dan zonder te gillen :).

Behalve natuur en dierenavontuur, ook nog cultuur! Want Bali is één en al cultuur! Overal op straat liggen kleine offertjes, die de mensen hier iedere dag voor hun deur leggen. Het zijn kleine bakjes van bamboebladeren met daarin bloemetjes, rijst en andere dingen om de goden van eten te voorzien en ze tevreden te houden. Vervolgens worden hier dan brandende wierookstokjes ingezet. Je moet echt uitkijken waar je loopt, want de straat ligt er vol mee en je mag er natuurlijk niet op gaan staan. Ik wil geen boze Balinese god boven mijn hoofd!
Op een gegeven moment liepen we winkelend langs wat kraampjes, toen we ingehaald werden door een ceremonie optocht op straat. Allemaal mensen in traditionele kledingstijl, met manden op hun hoofd met offers erin, met rijdende xylofoons, trommels en gongs, muziek makend en dansend op weg naar de tempel. Wauw dat was zo onverwachts en echt zo mooi om te zien! Een hele sociale aangelegenheid ook, want mannen, vrouwen, ouderen en kinderen, iedereen doet mee. Het was adembenemend en emotioneel om al die mensen zo vol van hun geloof te zien en dat met elkaar op deze manier te zien delen.
Bijzonder ook dat in het toch al wel toeristische, modernere Bali deze gebruiken nog niet verloren zijn gegaan.
Zo zag je het contrast wanneer vanwege de optocht op straat, het hele verkeer daarachter vastliep en een politieman de mensen even aan de kant moest zetten. Terwijl zij aan de kant van de weg stonden, ondertussen nog steeds muziek makend, konden de auto's er langs en daarna mocht de optocht weer verder. Mooi dat niets ze tegenhoudt in het uitvoeren van hun tradities en rituelen.

Na het culturele Ubud zijn we richting de Gilli eilanden gegaan. Beroemd vanwege hun witte stranden en de heldere zee. De beproeving was wel om eerst met een Fast Ferry vier uur lang met 40 man aan boord op de golven te knallen en te schommelen, survival of the fittest, met mensen die spugend uit het raam hingen of angstvallig naar de bodem keken wanneer de boot weer een smak op het water maakten!
Maar dat overleefd hebbende, was het het zeker waard zodra we het uitzicht van de palmboompjes, strand, zee en mooie achterliggende bergen konden zien.

We zijn niet lang op de Gilli's gebleven, maar wel lang genoeg voor een prachtige snorkeltocht! Vanuit de boot kon je het water in duiken en hier zag je echt de meest kleurrijke vissen! Nemo is gespot! Net als maanvissen, gele stokjes uitziende vissen en grote blauwe vissen die afwisselend paars en blauw werden als ze bewogen. Super mooi!
Zelfs schildpadden gezien! Meestal zag je ze beneden op de bodem liggen, maar één keer zwom er eentje naar boven om lucht te halen en dat was echt op 2 meter afstand, super! De snorkelguide zei nog wel "don't chase the turtles, stay together as a group". De groep was best groot, maar het mooie was dat de meeste mensen als spartelende visjes achterbleven bij de boot omdat ze het gewoon niet goed konden of eng vonden. Hierdoor had ik juist alle ruimte voor mezelf en heb ik mijn snorkellessen van het zwembad juist hier op de Gilli's weer even in de praktijk kunnen brengen. Leuk om te doen!

Na deze ervaring gauw weer weg van de Gilli Islands. Hoe mooi het er ook was, als 'echte reiziger' ben je het al gauw zat op zo'n vakantiespot met alleen maar stelletjes en zonnende mensen in bikini met cocktails.

Wij gingen verder naar Tirta Gangga, een afgelegen dorpje in het noord-oosten van Bali. Hier heb ik echt de beste Balinese ervaringen opgedaan. De mensen van ons guesthouse waren zo aardig! Het guesthouse werd gerund door de hele familie en bij alles wat ze deden werden we betrokken. Zo kwam het dat ik mijn eerste avond daar al aan het meespelen was op de jambé met de plaatselijke band. Gitaren, een fluit en jongens die Balinese liederen zongen. Echt geweldig! Ook kregen we steeds Arak aangeboden, de plaatselijke zelfgebrouwde huiswijn van 40%, maar die hebben we maar vriendelijk afgeslagen! Nooit gedacht dat ik wijn af zou slaan :p.

Volgende dag gingen we naar tempel Lempujong bovenop de berg. Ook een behoorlijke beproeving want het waren 1700 traptreden omhoog en uiteraard weer naar beneden. Ik heb ze geteld! Mooi uitzicht hoor! Omhoog deden we er een uur over, waar alle mensen van het guesthouse steil van achterover sloegen: "oh you're strong women"! Yeah!

's Avonds was echt geweldig. Zoals eerder al een beetje verklapt was er in het dorp een familiefeest. Een ceremonie omdat er een baby geboren was. Ari en Kadek de jongere broers van het guesthouse en Katuk de eigenaar van 68, hadden ons uitgenodigd om mee te gaan. Even later stonden we, zoals voorgeschreven, klaar in onze sarongs (een lange doek gedragen als rok) en bleek dat het vervoer per scooter ging! Dus in het donker, achterop een scooter, met een sarong tot mijn enkels, op weg naar een baby ceremonie. Spannend, maar een heel avontuur!

Daar aangekomen werd het echt een mooie avond. Het idee erachter was vooral feest kunnen vieren. Het is wel echt een mannencultuur want de vrouwen feesten 's avonds niet mee, die hebben overdag hun eigen ontmoetingen met elkaar.
Alle mannen zaten in een kring op de grond en maakten muziek en zongen samen. Ook moest er gedanst worden en daar waren wij als enige vrouwen van de avond als doelwit voor gekozen. Een dans van vooral veel bewegingen met je handen en als je dan een glaasje drinken bij iemand neerzet is dat de manier om diegene uit te nodigen met je mee te dansen. Vervolgens mag daarna die persoon weer een glaasje bij iemand anders neerzetten enzovoort. Gelukkig waren we met zijn drieën, dat maakten het allemaal een stuk meer ontspannen en super mooi om mee te maken!
Ook mochten we de baby nog zien, die nog maar 4 dagen oud was en samen met zijn drie zusjes en broertjes in een klein hutje woonde. Voor mij duidelijk de mooiste ervaring in Bali.

Onze laatste dag in Tirta Gangga was het nog niet gedaan met de mooie momenten. We hadden vanuit het guesthouse een tour geboekt om Mountain Batur te gaan beklimmen. Dit gebeurd midden in de nacht zodat je daar vervolgens om half 6 ' s ochtends de zonsopkomst kunt zien. Werkelijk het mooiste wat ik ooit gezien heb! Vanaf de berg kon je alles overzien en zag je in de verte Mountain Agung, de grootste vulkaan van Bali. Hierachter vandaan kwam de zon langzaam omhoog. Prachtig!

Na dit allemaal opgeschreven te hebben en me nu te realiseren dat jullie dit lange verhaal ook allemaal moeten lezen, is het tijd om ermee te stoppen.
Dit waren de mooiste momenten van Bali en het is bijna jammer om overmorgen al weer weg te gaan. Toch staat er weer heel veel meer op ons te wachten. 28 september vliegen we terug naar Thailand en vanuit daar gaan we naar het noorden, naar Chiang Mai. Al hele goede verhalen over gehoord dus we gaan het allemaal beleven.

Leuk dat jullie dit weer gelezen hebben!
Ik spreek jullie gauw weer!

Liefs! Cynthia

• 26 September 2012 - 12:44

Anneli:

Jaaaaa weer een leuk verhaaltje! xxxx

• 26 September 2012 - 13:11

Sebastiaan:

haha 5 verschillende dingen waren de mooiste ervaring van Bali! Een hoop mooie dingen heb je gedaan en tof verhaal heb je weer geschreven! Hou trouwens nog wel een beetje reisenergie over voor als ik je weer zie in december:)!

• 26 September 2012 - 13:30

Lotte:

oooooh Cynth wat gaaaaaaaf!!!! Mooi hoe je zo erg opgenomen wordt bij de lokale bevolking, dan ben je echt dáár aan het zijn, wat gaaf met dat feest en die rituelen, echt sjongejonge, superleuk om te lezen zeg! Heel veel plezier nog! xxx

• 26 September 2012 - 16:56

Hanneke:

Hoi Cynthia, Wat leuk om je verhalen te lezen. Het is net alsof we er zelf bij zijn! Heel veel plezier en we volgen je op de voet....
    Groetjes Léon, Hanneke, Martijn, Eline, Lennard & Rik

• 26 September 2012 - 22:14

Jeanne:

Lieve Cynthia,
    Wat schrijf je leuk en wat maak je leuke dingen mee. Bali klinkt echt geweldig en dat was "maar" een uitstapje tussendoor. Ga nu maar lekker verder genieten en leuke dingen doen in Thailand. Veel plezier en we kijken uit naar het volgende verhaal.

• 28 September 2012 - 15:19

Ria:

Wat Is Bali toch prachtig en zeker als je er van die mooie en grappige verhalen bij verteld .
    En de foto's zeker die foto met je bergschoenen onder de sarong grappig gezicht.
    Jij hebt vast geen heimwee naar ons koude kikkerlandje.Goede reis terug naar Thailand en kijken uit naar jullie volgende belevenissen.

• 07 Oktober 2012 - 22:14

Jacqueline Nome:

Hallo Cynthia,

Beeeje late reactie, maar het klinkt allemaal geweldig. Ik ben altijd wel benieuwd geweest of Ubud werkelijk zo mooi is als ze zeggen. Maar uit je verhaal is dit echt zo.
    Wat een aparte ervaring zeg zo'n feest bij de bevolking, zal zeker wel indruk op je gemaakt hebben.
    En ja zo'n zonsopgang dat zijn echt kippevelmomenten.
    Heel veel plezier verder in Chiang Mai.

Groetjes,
    Jacqueline Nome

• 14 Oktober 2012 - 15:47

Jos:

Hallo Cynthia,

Eindelijk heb ik je reisverslagen gelezen want ik liep 2 verhalen achter dus dat werd wel tijd hè.
    Je blogs lees je werkelijk in één adem uit. Fantastisch dat je ons zo mee kan nemen in die mooie wonderlijk wereld van Thailand en Bali met al zijn lekkere eten, mooie vriendelijke mensen en de cultuurgewoontes. Je voelt je er al aardig thuis zo te merken.
    De foto`s geven een goed beeld hoe het er is, nou, je zou gelijk in het eerste de beste vliegtuig stappen om het met eigen ogen te kunnen zien maar dan neem ik wel je moeder mee haha grapje hoor!!!!!
    Nienke maakt het ook goed en maakt natuurlijk ook van alles mee daar in Oeganda.
    Cynthia, geniet maar zoveel mogelijk wat je nog op je lange reis naar het noorden tegen komt van de mooie natuur en cultuur.
    Tot de volgende blog!!!

Groetjes Jos

• 15 Oktober 2012 - 19:52

Iris De Koning:

Cynth! Waar zijn je nieuwe verhalen? Je schrijft leuk!
    Donderdag vliegen we wij naar Hongkong en we gaan ook een waarbenjij.nu bijhouden.. Al denk ik niet dat je tijd hebt om al onze verslagen te lezen.. maar just so you know.

Ik hoop snel weer wat van je te horen, want het is al even geleden :)
    Waarschijnlijk neem ik een tablet mee, dus wij kunnen je blog blijven volgen hoor!

Nog heeel erg veel plezier!

Liefs Iris

• 26 Januari 2013 - 15:54

Frank Kramer:

Hallo Cynthia,
    lees jouw reisverslag van de Bali reis. Erg leuk. Kun je mij vertellen in welk guesthouse je verbleef in Tirta Ganga? Ik wil na 7 x Thailand voor het eerst naar Bali en jouw verhaal spreekt me erg aan.

Ben je nog steeds in Chiang Mai? Heb daar veel vrienden. Erg leuk daar!

Sawasdee Krab!

Frank Kramer

• 28 Januari 2013 - 13:35

Cynthia:

Beste Frank,

Wat leuk dat je overweegt om naar Bali te gaan! Zeker een aanrader!
    In Tirta Gangga verbleef ik in homestay Rijasa, is op internet via hostelworld oid te boeken en ook in de Lonely Planet te vinden.
    Mocht je voor een langere tijd richting Bali gaan, zou ik aanraden om ook een ander gedeelte van Indonesie erbij te pakken. Bali is vrij klein, maar drie weken kun je er sowieso wel doorbrengen.
    Veel plezier!

Tags: Bali